Black Friday

Black Friday

Black Friday je deň pôvodom z USA, ktorý si dnes trošku priblížime a opíšeme. Preklad je čierny piatok. V USA a Kanade je to vždy piatok po Dni vďaky vzdania. Tento deň sa stal v Amerike akým si začiatkom predvianočnej nákupnej horúčky. Od tohoto dňa začínajú veľkolepé výpredaje v obchodných reťazcoch. Názov tohto dňa vznikol v meste Philadelphia. Po každom vďakyvzdaní bývajú v mestách tradične veľké zápchy na cestách. Jeden piatok po tomto sviatku bol však veľkolepejší ako veľkolepí, teda minimálne čo sa dopravnej zápchy týka. Následne bol tento deň policajtami, vodičmi autobusov a taxikármi označení ako Black Friday (meilleur fer a lisser).

Mnoho obchodov, obchodníkov a obchodných reťazcov toto pomenovanie nepovažovalo zrovna za priaznivé pre ich obchod, zdalo sa im to málo propagačné a nabádajúce na nakupovanie. Preto sa po prerokovaní rozhodli tento názov zmeniť na Big Friday. Pokus sa skončil neúspešne. Dodnes sa však vedú polemiky, a mnoho obchodníkov naďalej nesúhlasí s tým, aby najviac nákupný deň v roku niesol zrovna takéto nie veľmi úspešné pomenovanie. Naproti teórii o dopranej zápche, ale existuje aj tzv. teória čierneho atramentu. Teória čierneho atramentu hovorí o tom, že obchody sú vo väčšine roka v strate a sú to práve mesiace od januára až do novembra. Tieto čísla sa v starých účtovných knihách evidovali červenou farbou. Zisk z predaja prichádza zväčša po vďakyvzdaní, tieto zisky sa v rovnakých účtovných knihách zaznamenávali farbou čiernou.

V USA je tradične počas čierneho piatku v mestách naozaj vidieť nákupnú horúčku. Ľudia sú ochotní od veľmi skorých ranných hodín vystávať v radoch a čakať na to, kým sa len obchod otvorí. Ak sa dvere obchodov a obchodných reťazcov otvoria ľudia sú často ako zbesnení a jeden pred druhým sa dokážu do obchodu doslova predierať. Je to zvláštne, ako sa dokáže obyčajný človek rozohniť a nadchnúť pre obyčajný kus zlacneného tovaru. Viackrát sa počas Black Friday stalo, že počas tlačeníc došlo k rôznym zraneniam, roztržkám a niekedy aj k ozajstnému násiliu. Sviatok čierneho piatku je kritizovaný ako deň konzumu. Black Friday sa v USA aj Kanade rozšíril a má aj svoju internetovú podobu s názvom Cyber Week. Jedná sa o zľavy, ktoré ponúkajú internetové obchody na svoje tovary s tým rozdielom, že tento internetový predaj výrazne zlacneného tovaru trvá tri dni. Čierny piatok sa dostal aj na Európske trhy avšak trochu v miernejšej podobe, respektíve o dosť miernejšej podobe brosse ionique.

Slovenský predajcovia a obchodníci na svoj tovar tiež ponúkajú zľavy. Avšak tieto zľavy nie sú až v tak výraznej podobe ako tomu býva v Amerických obchodoch. Nie, že by sa niektoré tovary neoplatili. Ale stáva sa, že počas Black Friday sa Slovenský obchodníci snažia len umelo znížiť ceny. Každému z nás sa už napríklad stalo, že prišiel do obchodu a bundu, ktorú obzeral už niekoľko mesiacov zbadal z označeným štítkom 50% zľavy, pričom, keď podišiel bližšie, zistil, že jej cena v skutočnosti zostala rovnaká, či niekedy ešte narástla. Toto si však nevšimne a neuvedomí niekto, kto tovar vidí prvý krát a práve takýmto spôsobom sa nechá nachytať, dávajte si na takéto obdobné triky určite pozor.